13 януари 2010 г.

Еврейската кула в Етрополе

Лятото на 2009 година. Престой в град Етрополе за един месец. Разхождам се из улиците и ми показват със съжаление остатъците от Еврейската кула, която до преди няколко години е била около 6 метра висока. Имала е своето място и двор, и е била като историческа забелжителност на Етрополе.
Положението днес. Кулата се издига едва на метър-два. Почти не се вижда измежду къщите и оградите около нея. Човекът, който ми я показа ми обясни, че голяма част от камъните и са нейде по дворовете на съседните къщи, хишнически я погълнали и почти изчезнала.
Застанала от към улицата, няма как да стигна до самата кула, успявам да направя няколко снимки. С апарата приближавам кулата, доколкото ми е възможно.
Историята на кулата не можаха да ми разкажат. Ще се иде пак в Етрополе, за да поразпитам в историческия музей. Разбира се, стига да искат да разказват.
Защо се рушат историческите забележителности в тази страна? Колко човека ги е грижа в тази страна за това? Оставам си с въпросите. Отговори едва ли ще получа.
Ето и снимките:






5 коментара:

Ican каза...

От 25 години живея в Етрополе и чак сега разбирам, че сме имали еврейска кула.

Ican каза...

За какво е служела тази "еврейска кула"? Никога не съм чувал за нея. Неква конспирация има.

Lio Popov каза...

Здравей! Съжалявам, но на този етап не мога дам повече информация за еврейската кула. При следващото ми гостуване ще поразпитам за нея, като за информация се андявам да намеря в историческия музей. Ако откриеш и разбереш нещо, моля сподели го. :)

Lio Popov каза...

Кулата е от 14-15 век - типична средновековна отбранителна кула с бойници за стрелци - тесни от вън (отвор 10-15 см) и широки от вътре (около 80 см) и до преди 10-15 години беше запазена почти изцяло с височина 5-6 метра. Тя се намира в частен имот на улицата от съда към автогарата (след река Кърчишница от дясно) и в момента е останало само това, което се вижда на снимките. Любопитно ми е има ли в държавата ни орган, който да се заинтересува от съдбата на този исторически (и културен) паметник?!...

Анонимен каза...

Мога да Ви кажа че след дълго ходене по иститутцийте от няколко дни вече има нормален достъп до култа, след 15 и повече годишното и незаконно присвояване общината най сетне се взе в ръце.Надявам се скоро да възвърне вида си като от времето когато играехме в нея като деца.

Поздрави.