Лятото на 2009 година. Престой в град Етрополе за един месец. Разхождам се из улиците и ми показват със съжаление остатъците от Еврейската кула, която до преди няколко години е била около 6 метра висока. Имала е своето място и двор, и е била като историческа забелжителност на Етрополе.
Положението днес. Кулата се издига едва на метър-два. Почти не се вижда измежду къщите и оградите около нея. Човекът, който ми я показа ми обясни, че голяма част от камъните и са нейде по дворовете на съседните къщи, хишнически я погълнали и почти изчезнала.
Застанала от към улицата, няма как да стигна до самата кула, успявам да направя няколко снимки. С апарата приближавам кулата, доколкото ми е възможно.
Историята на кулата не можаха да ми разкажат. Ще се иде пак в Етрополе, за да поразпитам в историческия музей. Разбира се, стига да искат да разказват.
Защо се рушат историческите забележителности в тази страна? Колко човека ги е грижа в тази страна за това? Оставам си с въпросите. Отговори едва ли ще получа.
Ето и снимките:






This entry was posted on 13 януари 2010 г. at 19:12 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

5 comments

От 25 години живея в Етрополе и чак сега разбирам, че сме имали еврейска кула.

13 май 2010 г., 17:16 ч.

За какво е служела тази "еврейска кула"? Никога не съм чувал за нея. Неква конспирация има.

13 май 2010 г., 17:19 ч.

Здравей! Съжалявам, но на този етап не мога дам повече информация за еврейската кула. При следващото ми гостуване ще поразпитам за нея, като за информация се андявам да намеря в историческия музей. Ако откриеш и разбереш нещо, моля сподели го. :)

16 май 2010 г., 23:23 ч.

Кулата е от 14-15 век - типична средновековна отбранителна кула с бойници за стрелци - тесни от вън (отвор 10-15 см) и широки от вътре (около 80 см) и до преди 10-15 години беше запазена почти изцяло с височина 5-6 метра. Тя се намира в частен имот на улицата от съда към автогарата (след река Кърчишница от дясно) и в момента е останало само това, което се вижда на снимките. Любопитно ми е има ли в държавата ни орган, който да се заинтересува от съдбата на този исторически (и културен) паметник?!...

4 юли 2010 г., 18:40 ч.
Анонимен  

Мога да Ви кажа че след дълго ходене по иститутцийте от няколко дни вече има нормален достъп до култа, след 15 и повече годишното и незаконно присвояване общината най сетне се взе в ръце.Надявам се скоро да възвърне вида си като от времето когато играехме в нея като деца.

Поздрави.

15 декември 2012 г., 13:27 ч.

Публикуване на коментар

Последователи